Culinaire Huiskamer Bijeenkomsten met gastsprekers en colloquia
copyright 2015 Marijke Van Zutphen
Voorbeeldig perspectief
Om te beginnen is er de hoogst aangename toon van het geschrevene. Een toon die maakt dat
men, al lezende, de geïnterviewde perfect uitgetekend voor zijn geestesoog ziet verschijnen.
En niet alleen dat. Want Nelissen is er bij de schriftelijke verwerking van de neerslag van
deze diep-peilende gesprekken meesterlijk in geslaagd bij de overzetting van spreek- naar
schrijftaal (en dat is op zich al een enorme ‘tour de force’) Haitinks manier van formuleren
zodanig intact te laten dat men zich bijna ‘in natura’ bij de gedachtewisselingen aanwezig
waant: men hoort Haitink als het ware praten. Dit incluis alle voor hem zo kenmerkende
behoedzaamheid, gereserveerdheid en aarzelingen, maar zonder dat de spanningsboog van het
betoog er ook maar een seconde aan moet geloven. Voorwaar, geen geringe prestatie. Met
andere woorden, anders dan wie dan ook voor hem, verstaat Nelissen de kunst de dirigent
optimaal dicht bij de lezer te brengen, als gevolg waarvan deze het boek vanaf het moment
dat hij of zij het openslaat met de beste wil van de wereld niet meer kan wegleggen.
Zonder dat het geheel de pretentie van een biografie heeft - want die kan het beste worden
vervaardigd nadat de te beschrijven persoon het tijdelijke met het eeuwige heeft verwisseld
(in elk ander geval leidt dit onherroepelijk tot problemen, zoals zeer onlangs het verschijnen
van de Reinbert de Leeuw-biografie van Thea Derks weer eens heeft bewezen) - is door deze
reeks interviews een completer beeld van Haitinks artistieke doen en laten ontstaan dan ooit te
voren, waarbij de zaak nota bene is geactualiseerd tot deze herfst en het concert van zes
september. Daarbij is de inhoud zodanig gestructureerd dat de wezenlijke aspecten van
Haitinks ontwikkeling vanaf het aarzelende begin tot en met de laatste belangrijke
wapenfeiten chronologisch de revue passeren. Natuurlijk is niet alles voor wie deze dirigent
de afgelopen decennia heeft gevolgd nieuw, maar het is wel de eerste maal dat de diverse
stadia van Haitinks fascinerende loopbaan zo consistent en voorbeeldig in perspectief zijn
geplaatst.
Integriteit en ‘Werktreue’
Een ieder die wel eens een interview met hem heeft gehad, weet dat Haitink al het andere is
dan een gulle en gemakkelijke prater. “Als je wilt weten hoe ik over muziek denk, kom maar
naar mijn concerten” is een regelmatig geciteerde en terecht ook in Nelissens voorwoord
aangehaalde uitspraak. Maar wie goed leest, zowel over en door de regels heen, zal bemerken
dat dankzij de uitstekende sfeer die de auteur tijdens de gesprekken – die grotendeels
telefonisch hun beslag vonden, maar soms ook in het huis van de Haitinks vlak bij Luzern –
heeft weten te creëren, de maestro zich wat zijn muzikale ideeën betreft, meer blootgeeft dan
tot dusverre het geval was. Dit niet in de laatste plaats ook in muzikaal-pedagogisch opzicht,
zoals bij voorbeeld in het hoofdstuk “het stokje doorgeven: de dirigentencursussen.” Wat
daarin, net zoals in de video-opnames van die – in Luzern gehouden - cursussen zelf, zo
indringend naar voren komt, is Haitinks totale warsheid ten aanzien van onverschillig welke
poespas, zijn enorme menselijkheid, om niet te zeggen kwetsbaarheid, met daaruit
voortkomend: een ongeveinsd hoge graad aan integriteit.
3